Een Website Moet Rendement Opleveren
Vele bedrijven laten een website bouwen omdat ze een website zien als iets dat ze nodig hebben. Niets is minder waar. De onwetendheid over websites en internet is stuitend. Een website is een middel en geen doel. Het is belangrijk om dat voor ogen te houden.
Bedrijven geven geld uit aan reclame, netwerking, personeel, infrastructuur en zoveel meer en stellen bij deze uitgaven de belangrijke vraag wat dit kan betekenen voor het succes van hun zaak, praktijk of bedrijf. Dit is niet meer dan logisch. Het rare is dat dit bij een website niet gebeurt. ‘Ik moet een website hebben’. Ter verduidelijking: een website moet rendement opleveren, anders kan je er beter geen hebben.
‘We hebben een nieuwe website nodig’
Dit is een veel gehoorde uitspraak van bedrijven. Ze hebben enkele jaren geleden een website laten bouwen en in de meeste gevallen is er nooit iets mee gedaan. Ze hebben enkele duizenden euro’s betaald voor iets dat ze niet gebruiken. Duur visitekaartje, niet?
Het geeft aan hoe een website wordt gezien en gebruikt. Een website is een strategisch instrument dat gebruikt moet worden om te renderen. De tijd van een website als digitaal visitekaartje moeten we echt dringend achter ons laten. Bedrijven verliezen onwaarschijnlijke omzetten en groeimogelijkheden door deze instelling.
Wat is je doel? Wie ben je?
Belangrijk voor je een website laat maken, is jezelf vragen stellen. Net zoals elke strategische uitgave is geld aan een website besteden ook een belangrijke kost waarbij de vraag gesteld moet worden wat het doel is.
Alle vragen die je jezelf stelt bij andere uitgaven, moet ook gesteld worden in het kader van de aanschaf van een website. Je personeel of andere uitgaven moeten toch toegevoegde waarden leveren? Een website moet je ook ondersteunen in de uitoefening van je beroep of ontwikkeling van je zaak of bedrijf.
Rendement in vele vormen
Een dynamische website levert op. Altijd! Als je een goede, professionele basiswebsite laat bouwen, dan is dit een middel dat je steeds kan uitbouwen. De basis staat er. Je kan het zien als een fundament, een huis. Nadien kan je dit modulair opbouwen, inrichten met de tools die je nodig hebt om te groeien.
Van daaruit haal je resultaten. Je bezoekersaantallen groeien, je creëert een netwerk van volgers, je maillijst groeit, je haalt op regelmatige basis afspraken uit je activiteiten, je haalt nieuwe klanten binnen, je bestaande klanten kopen nieuwe producten of diensten, je mond-tot-mond-reclame zorgt voor organische groei, je automatiseert bedrijfsprocessen, enz. Een goede website zou je belangrijkste strategische tool moeten zijn omdat het zoveel mogelijkheden biedt naar rendement op financieel, strategisch en organisatorisch vlak en niet te onderschatten ook op menselijk en relationeel vlak